torsdag 23 juni 2011

Flickan med glasfötter

Jag önskar att jag hade tyckt mer om den här boken. Flera bokbloggare har höjt den till skyarna och ämnet kändes spännande och ovanligt.

Flickan med glasfötter av Ali Shaw handlar om Ida som bokstavligen håller på att förvandlas till glas. Hon försöker hitta någon som kan hjälpa henne och hon söker sig till en kall och avlägsen skärgård, med ett mystiskt landskap och excentriska människor. Hon hoppas att svaren på hennes frågor och lösningen på hennes problem ska finnas där. Enstöringen Midas vill först inte vill engagera sig i Ida, men så småningom gör han allt för att hjälpa henne.

Tyvärr blir jag aldrig riktigt engagerad i personerna i boken. Jag förstår inte kärleken mellan Ida och Midas. När boken är slut känner jag bara "jaha". Synd.

Men fint omslag har den i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Samma här. Ville så gärna och den lät så bra! och så ville jag vara lojal med min gamla arbetsplats :-)

    men icke. Som du säger, vackert omslag.

    SvaraRadera
  2. Men många verkar gilla den, så den har nog hittat sina läsare. Det är ju bra för din gamla arbetsplats ;)

    SvaraRadera